تصویر اولین انسانی که تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت

تصاویر سرباز مجروح جنگ جهانی اول که به اولین بیمار جراحی پلاستیک بدل شد، با هدف یافتن خانواده وی منتشر شد.

والتر یئو، قبل (سمت چپ) و بعد (سمت راست) از عمل پیوند پوست

والتر یئو، قبل (سمت چپ) و بعد (سمت راست) از عمل پیوند پوست
تصاویر از قبل، هنگام و بعد از مراحل عمل جراحی بدیعانه بر روی ملوان والتر یئو تهیه شده اند. والتر در هنگام کار با توپ‌های روی عرشه کشتی جنگی ناوگان سلطنتی در سال 1916، متحمل صدمات سختی از ناحیه صورت، از جمله دست دادن پلک‌های بالایی و پایینی، شده بود.
در سال 1917 وی توسط سر هرولد گیلیس ـ اولین فردی که عمل پیوند پوست را به کار برد ـ تحت مداوا قرار گرفت. وی به عنوان پدر جراحی پلاستیک شناخته می شود. گیلیس که ساکن لندن بود، بخشی تخصصی را برای مداوای جراحت‌های صورت در بیمارستان کوئینز مری در سیدکاپ، از توابع کنت، راه اندازی کرد.
تصور می شود که والتر یئو اولین بیماری است که از روش نوین وی بهره برده است. این روش که نوعی از جراحی پیوند پوست می باشد، با عنوان Tubed Pedical شناخته می شود. ملوان جوان اهل پلیموث، از توابع دیون، با بکارگیری ماسکی از پوست پیوندی بر روی چشم‌ها و قسمتی از صورتش، صاحب پلک‌های جدیدی شد.
هنرمند 37 ساله، پدی هارتلی، که پیش از این، از این تصاویر در یک نمایشگاه عکس استفاده کرده بود، اکنون در تلاش است تا با یافتن خانواده والتر از سرنوشت وی مطلع شود. پدی، ساکن لندن، در توضیح این عمل خود می گوید: «این حادثه تلخ سبب شد تا جراحان این رشته نو پا را با سرعت متحول نمایند. والتر یئو آخرین بار در سال 1938 برای درمان به بیمارستان دریایی سلطنتی در پلیموث مراجعه نمود، ولی اطلاعات بیشتری از وی در دسترس نیست. اینکه در سال‌های بعد برای وی چه اتفاقی افتاد برای من جذاب است. مشتاقم بدانم که وی و خانواده اش چگونه با عواقب این مجروحیت و عمل جراحی انجام شده کنار آمدند».
والتر در سال 1890 بدنیا آمد و پس از ازدواج با همسرش آدا، در هنگام کار با توپ های جنگی در جریان جنگ جوتلند، به شدت آسیب دید. اسناد نشان می دهند که وی در تاریخ 8 آگوست 1917، تنها 2 ماه پس از افتتاح بخش جراحت های صورت، تحت مداوای سر هرولد گیلیس قرار گرفت. بر طبق شواهد والتر، که یک افسر توپخانه بود، پس از عمل شرایط بهتری یافت با اینحال همچنان نواقص چهره بسیاری داشت.
پدی معتقد است: «جنگ جهانی اول، جنگی است که در آن مواد منفجره قوی و تسلیحات جنگی سنگین حرف اول را می زدند به همین دلیل تعداد قابل توجهی از افرادی که توسط سر هرولد گیلیس تحت درمان قرار گرفتند، از صدمات وحشتناکی در ناحیه صورت رنج می بردند. اغلب آنها که قادر به دیدن، شنیدن، صحبت کردن، خوردن یا آشامیدن نبودند، تلاش می کردند تا به زندگی معمول خود باز گردند».
گیلیس به دلیل ابداع روش های نوین و امتحان نشده برای درمان جراحات ناشی از جنگ های نوین و برداشت پیوند از نواحی سالم پوست مشهور است. وی از pedicle های استوانه ای پیشانی، جمجمه، قفسه سینه، گردن یا شانه استفاده می نمود، با اینحال، اتصالی را برای برقراری جریان خون، باقی می گذاشت.

 

پدی قبلا این تصاویر را در یک نمایشگاه با نام «چهره های جنگ» در موزه ارتش ملی لندن به نمایش گذاشته بود.
بیمارستان کوئینز در ژوئن 1917 با بیش از 1000 تخت گشایش یافت. در آنجا گیلیس و همکارانش روش های مختلفی را برای جراحی پلاستیک توسعه داده و بیش از 11000 عمل جراحی را بر روی بیش از 5000 بیمار انجام دادند.
ترجمه : وب سایت دکتر ایزدی
منبع : دیلی تلگراف