لیزر در جراحی پلاستیک

امروزه باورهای بسیار نادرستی در رابطه با جراحی های پلاستیک و لیزر وجود دارد که در این رابطه توضیحات ذیل ضروری بنظر میرسد
بوجود امدن لیزر بر اساس تئوری دانشمند بزرگ و مشهور اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم المانی البرت انشتین در مورد پرتوهای پر توان میباشد اما لیزر بصورت امروزی در اوائل دهه شصت میلادی مورد استفاده قرار گرفت که در آن زمان عمدتا"    لیزر    CO2     بود و این نوع لیزر بلافاصله در چشم پزشکی مورد استفاده قرار گرفت و بخاطر قابلیت و قدرت آن در زمینه های دیگر پزشکی  نیز وارد شد و طبیعتا" مثل هر پدیده جدید دیگر استفاده بی رویه و بدون مطالعه از آن باعث عوارض زیادی شد که این عوارض بیشتر بصورت سوختگی و پیامدهای آن بود. این نوع لیزر با ایجاد حرارت در نسوج  کار خود را انجام میداد.
با مطا لعات گسترده ای که در زمینه لیزر در دهه های هشتاد و نود میلادی انجام شد لیزرهای مختلف با طول موجهای متفاوت و متناوب بجای ممتد بوجود امد که هر کدام برای مقصود خاصی بکار گرفته شد و در نتیجه از عوارض آن که در ابتدا بشدت زیاد بود بطور قابل ملاحظه ای کاسته شد و امروزه لیزر جای خود را در پزشکی کاملا" باز کرده و چنانچه توسط افراد با تجربه و اموزش دیده در این زمینه بکار گرفته شود بسیار کارامد و موثر بوده و عوارض آنهم قابل قبول و مطابق استانداردهای پزشکی است. بنظر میرسد بیشترین کاربرد لیزر در پزشکی مربوط به چشم پزشکی و اورولوژی میباشد.
بنظر نگارنده بیشترین باورهای نادرست در زمینه پزشکی و لیزر مربوط به جراحی پلاستیک  است. کم نیستند بیمارانی که به مطب مراجعه کرده و مایلند فی المثل بینی آنها با لیزر عمل شود و یا در عمل لیفت صورت و یا حتی جراحی سینه و شکم آنها لیزر بکار رود. در حال حاضر لیزر هیچ نقشی در هیچکدام از اعمال جراحی فوق ندارد و بنظر هم نمیرسد که در اینده نزدیک هم نقشی داشته باشد.
کاربرد لیزر در جراحی پلاستیک یکی در مورد لیزر لیپولیز است که در بخش ساکشن در مورد آن توضیح داده شد و تاکید میشود که چنانچه حجم چربی ساکش شده در این روش زیاد باشد عوارض آن به هیچ عنوان کمتر از ساکشن معمولی نبوده ولی امتیازات خاص خود را دارد. در ضمن باید دانست در این روش اگر مقدار چربی خیلی کم باشد نیاز به ساکشن نیست.
کاربرد دیگر لیزر در جراحی پلاستیک از بین بردن چروک های کم عمق و سطحی و ریز پوست میباشد که قبل از آن بوسیله ابزاری شبیه سمباده که  بعضا" بوسیله موتورهای الکتریکی کوچک حالت چرخشی داشتند انجام میگرفت که بتدریج لیزر جای این نوع وسایل را گرفت که علاوه بر سایش پوست میتواند با تحریک کولاژن ( پروتئین پوست که باعث شادابی و انعطاف پذیری پوست میگردد ) و افزایش سنتز آن حالت بهتری به پوست بدهد.
بکار بردن لیزر بجای چاقوی جراحی در جراحی پلاستیک هیچ امتیاز ویژه ای ندارد و معمولا" استفاده نمیشود.
بغیر از مواردی که در بالا ذکر شد لیزر در در موارد دیگر کاربرد گسترده ای ندارد و همنطور که در مبحث ساکشن گفته شد بیمارانی  که به مطب و یا کلینیک جراحی پلاستیک مراجعه میکنند بهتر است بجای ابزار پزشکی بدنبال جراح  متخصص واقعی و حاذق و با تجربه باشند چون تمامی این وسایل هر چقدر هم که پیشرفته و پیچیده باشند حد اکثر ابزاری هستند در دست جراح که باید بداند چگونه از این ابزار میتوان نهایت استفاده را برد و بهترین نتیجه را گرفت.
دکتر ایزدی
فوق تخصص جراحی پلاستیک وترمیمی و زیبائی