نکاتی که بیماران در جراحی بینی باید رعایت کنند


الف: قبل از عمل جراحی
از دوهفته قبل از عمل اسپیرین و داروهایی که اسپیرین دارند مصرف نکنید و بهتر است بهمین مدت از خوردن سیر و ویتامین E خودداری نمایید.
چنانچه دچار سرما خوردگی عفونت مجاری تنفسی ابریزش از بینی ویا حساسیت شدید هستید بهتر است عمل خود را بتعویق بیاندازید.
خانمها در زمان عمل نباید حامله بوده و بهتر است در دوران عادت ماهانه نیز نباشند.
ب: بعد از عمل جراحی
1-قبل از برداشتن گچ

ورم و کبودی اطراف چشمها و قرمز شدن سفیدی چشم موقتی بوده و از بین خواهند رفت.
ترشحات خونی از بینی تا دو روز بعد از عمل جراحی طبیعی است.
تا 24 ساعت بعد از عمل جراحی مایعات میل نموده و بعد از ان رزیم شما عادی خوهد بود و فقط از خوردن غذاهای خیلی سخت که نیاز به جویدن زیاد دارند پرهیز کنید.
دندانها را بارامی و با مسواک نرم بشویید.
گذاشتن کیسه یخ روی صورت و بینی بطوریکه به بینی فشار نیاورد بمدت 24 ساعت میتواند ورم را کاهش دهد ولی بعد از این زمان ضرورتی ندارد.
هنگام خواب و استراحت از دو بالش استفاده کنید بطوریکه سر بالاتر از بدن قرارگیرد.
داخل بینی را بهیچ عنوان دستکاری نکرده و از تخلیه بینی بوسیله خروج هوای متراکم خودداری نمایید.
جهت استحمام میتوانید موهای خود را بطریقی که در ارایشگاهها انجام میدهند بشویید و بدن خود را هم شستشو داده ولی توجه داشته باشید که چسب اتل بینی بهیچ عنوان خیس نشود چون در اینصورت بلافاصله جدا خواهد شد.
خونریزی از بینی بندرت ممکن است پیش بیاید که معمولا" خطرناک نیست بنابراین در چنین مواقعی ارامش خود را حفظ کرده سر را بعقب نگهدارید و خونها را با گاز و یا دستمال تمیز کنید و با همان وسیله کمی بقاعده بینی فشار بیاورید و اگر قطره ضد احتقان بینی مانند نئوفرین در دسترس دارید استفاده کنید خونریزی متوقف خواهد شد و اگر نشد به محل جراحی خود مراجعه کنید.
2:بعدازبرداشتن گچ:
از زدن هر نوع عینک تا دو ماه خودداری کنید.
میتوانید بلافاصله استحمام نمایید ولی هنگامیکه زیر دوش هستید سر را عقب نگهداشته و فشار اب دوش را کم کنید بینی را با صابون بچه و یا شامپو معمولی و با دو انگشت از دو طرف با فشار مساوی و به ارامی تمیز نمایید.
میتوانید به کارهای عادی خود بپردازید ولی تا دو ماه از فعالیت شدید و هرگونه ورزش خودداری نمایید.
بعد از دو ماه میتوانید ورزش را شروع نمایید ولی بمدت شش ماه بعد از عمل از ورزشهایی که ممکن است به بینی شما مستقیما" ضربه وارد کند مانند ورزشهای رزمی ویا ورزشهایی که با توپ انجام میشود خودداری کنید.
بمدت سه ماه بروی شکم نخوابید و به همین مدت حتی الامکان از خوابیدن به پهلوها خودداری کنید و چنانچه میسر نبود در زمانهای کوتاه و متناوبا" به هر دو پهلو بخوابید.
توجه داشته باشید که بینی شما دو ماه زمان لازم دارد که جوش خورده و شش ماه زمان میبرد که جوشگااه ان کامل شود بنابراین در دو ماه اول بینی در اثر نیروی جاذبه زمین تمایل به افتادن دارد و برای مقابله با ان به دستورات پزشک معالج خود از قبیل زدن چسب و غیره توجه بفرمایید و بعد از شش ماه بینی شما مانند بینی عمل نشده محکم است و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.
در همین مدت شش ماه پوست بینی شما حساستر از حالت عادی است و بهتر است وقتی در معرض افتاب شدید هستید از کرمهای ضد افتاب و اگر پوست شما خشک است از کرمهای مرطوب کننده استفاده بفرمایید.